معرفی روستای درفک

موقعیت: روستای درفک در 31 کیلومتری شمال سبزوار و در عرض 24 و 36 درجه شمالی و در طول 46 و 57 درجه شرقی، در ارتفاع 1520 کیلومتری از سطح دریا قرار دارد.

تقسیمات کشوری: در دهستان طبس، شهرستان خوشاب، شهرستان سبزوار، استان خراسان رضوی قرار دارد.

روستای درفک از دو قسمت درفک علیا که فارسی زبان و محل سکونت اقوام عرب، فارس، کرد می باشد و درفک سفلی که ترک زبان و محل سکونت اقوام ترک و ترکمن می باشد که روستاهای فوق تا سال 1340 حدود یک کیلومتر فاصله داشت ولی بعد از آن با ازدواج های جوانان در دو روستا و ساخت و سازهای واحدهای مسکونی در بین دو روستا مرزی وجود ندارد و همه مردم دو روستا تحت یک نام واحد درفک با یک شورای سه نفره و یک دهیار در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

محدوده روستا: شمال به ارتفاعات کوه سفید، جنوب راه آهن تهران-مشهد، شرق روستاهای رودسراب و شم آباد، از غرب به روستاهای دیواندر، حسن آباد، کلاته حاج باقر و کلاته حاج مطلب منتهی می گردد. بلندترین نقطه درفک، کوه سفید در جنوب با 2081 متر و پست ترین نقطه در کنار راه آهن 950 متر در شمال درفک می باشد، که فاصله پست ترین و بلند ترین نقطه 1131 متر میباشد (با شیب زیاد به سمت شمال).

جمعیت: درفک در سال 1377 دارای 250 خانوار و 1131 نفر جمعیت و در سال 1383 دارای 175 خانوار و 582 نفر جمعیت بوده است (مهاجرت شدید از روستا).

زبان: زبان مردم درفک فارسی و ترکی است.

نژاد: عرب، فارس، ترک، ترکمن و کرد می باشند.

شغل: مردم درفک به کارهایی مانند زراعت، باغداری، دامپروری، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم، قالی بافی و ... مشغول می باشند.

محصولات کشاورزی زراعی: گندم، جو، نخود، لوبیا، عدس، کنجد، آفتابگردان، زعفران، ذرت، سیب زمینی، شلغم، هویج، ترب، پیاز، سیر، انواع سبزی خوردن، چغندر قند، چغندر علوفه ای، یونجه، ارزن، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی، کدو تنبل، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و ...

محصولات کشاورزی باغی: سیب، انجیر، گوجه سبز، پسته، توت، شاه توت، فندق، انار، بادام، آلوزرد، گردو(جوز)، به(بیهی)، گیلاس(شاهرودی و گرمه)، گلابی(اِمبُرود، ماول، کدو اِمبُرود)، انواع زردآلو مانند: پرسی، قیسی، شکر پاره، چینگ کلاغ، اوُرُک و... انواع انگور مانند: عسگری، ایته، صرغی، سیاه، سبزعین، نیشابوری، سنگک، دیوانه، سرخک، شصت عروس و ...

درختان غیر مثمر: چنار، سفیدار، کال، تِقی، بید، جودانه، ارغوان و...

گیاهان دارویی: شاتره، آویشن، استخودوس، کاسنی، بیخ، گل کود، هند بید، برگ سنجد، گندمک، کاکوتی(کتل کتی)، بولْ قَشه، پونه، اسفناج وحشی، سیر وحشی، قارچ(گَبَلَک)، خارشتر و...

فرآورده های دامی(پروتئینی): گوشت، قورمه، جزله، روغن پرواری و ...

فرآورده های دامی(لبنی): شیر، کره، روغن زرد، ماست، ماست چکیده، سرشیر(تُوی،قیماق)، کمه، پنیر، فِله، گُرماست، دوغ، قره فوروت، نیم جوش و...

فرآورده های دامی(جانبی): پوست، پوست کمه، تُلُمب، انبان، پشم، کُرک، روده و ...

قنات: در روستای درفک بیش از 36 رشته قنات کوچک و بزرگ در دو دره(مسیر یا کال) وجود دارد.

قنات های واقع در رودخانه کال باز(20 رشته): سر رود بالا، سر رود پایین، سوچان، سوزن گر، دهن چشمه، رودخانه بالا(سر اُو بند)، رودخانه پایین(ملا حسین)، نَعمتدر، میلِ مدر، دشت معصومعلی، گُنگو، نخ آب، چشمه محمدعلی، چلَندر، مرغزار، هن آباد(هارون آباد)، پی خاک، افسریه، جنجال آباد(جِنجِل آباد).

قنات های واقع در رودخانه دره راست(12 رشته قنات): سیبدالو بالا، سیبدالو پایین، شاه کلات، بندان بالا، بندان پایین، صِغیدر بالا، صِغیدر پایین، مِنگل دره، آب دِه، پس باغ، جنگل، کینه رود.

قنات های واقع در شرق رودسراب(4 رشته قنات): بِرش بالا، بِرش پایین، پشت کلاته، قوچ آباد(قوچ آوار).

کوهها: این روستا در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد و دارای قله های بلند و زیبا میباشد.

کوهها و ارتفاعات: کوه سفید(2081 متر)، گدار گُنگو(1700 متر)، پلنگ باشی(1623 متر)، تخت شتر(1623 متر)، گُدار برج(1620 متر)، گُدار گُل نور(1610 متر)، تخت چوپان(1587 متر)، قراولخانه(1580 متر)، کمر احمد(1520 متر)و ...

« آب انبار درفك »  چشمه اي در كوير خشك

شهر زیرزمینی «درفک» سبزوار؛ میراث فاخر فراموش شده

شهر زیرزمینی «درفک» سبزوار؛ میراث فاخر فراموش شدهیک فعال میراث فرهنگی گفت: شهر زیر زمینی درفک واقع در 30 کیلومتری شمال شهرستان سبزوار، میراثی ناشناخته است که به خاطر بی توجهی در حال فرسایش و نابودی است.

محمدعلی رجایی نیا در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی (صابتا) با بیان اینکه متاسفانه شهر فاخر زیرزمینی در روستای درفک واقع در 30 کیلومتری شمال شهرستان سبزوار تاکنون ناشناخته مانده است، افزود: بنده سال 1368 به همراه چند تن از افراد محلی با تجهیزات ابتدایی وارد این شهر زیر زمینی شدیم و با کمال تعجب دریافتیم که چندین گذرگاه های مخفی در زیر روستا قرار دارد که در سه طبقه حفر شده است .

وی با تأکید بر اینکه این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی کشورمان تاکنون به ثبت ملی نرسیده است، ادامه داد: در این شهر زیر زمینی دسترسی آسانی به قنات ها وجود دارد و تهویه هوا به دلیل حفر چاه های عمودی در مسیرهای کوتاه به خوبی انجام شده که بسیار کم نظیر است .

رجایی نیا با اشاره به وسعت کم نظیر این شهر زیرزمینی یادآور شد: به گفته افراد کهنسال روستای «درفک» در این شهر زیرزمینی و طبقات بالادستی امکاناتی نظیر زورخانه وجود داشته که متاسفانه بر اثر مرور زمان و برخی ساخت و سازها، آثار و وسایل به جامانده از آن تخریب شده است .

این مدرس جغرافیای سیاسی تصریح کرد: در شرایط فعلی خطر تخریب این شهر زیرزمینی که می تواند مورد توجه بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی کشور باشد، وجود دارد که امیدواریم هر چه سریعتر با تلاش های مسئولان میراث فرهنگی به ویژه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی،  اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و اداره میراث فرهنگی سبزوار این میراث کهن و فاخر شناسایی و ثبت ملی شود .

 منبع

منبع

شب هفت شهدای کربلا در بومهن

هیئت های عزاداران حسینی درفکی ها در اولین حرکت وحدت بخش خود امسال با هماهنگی  ریش سفیدان وهیئت امنا های  آنها در یک حرکت بی سابقه به منظور وحدت وهماهنگی بین  8 هیت عزادازی 1-حسینیه ثارالله درروستای درفک علیا  2-حسینیه اعظم درروستای درفک سفلی  3-حسینیه قمر بنی هاشم (س)درفکی های مقیم بومهن   4-حسینیه نبی اکرم(ص) درفکی های مقیم بومهن  5-مسجد صاحب الزمان(عج) درمجیدیه جنوبی تهران درفکی های مقیم تهران 6- هیئت جواد الائمه(ع) درفکی های مقیم بومهن  7 -هیئت جوانان حضرت علی اکبر(س)  درفکی های مقیم بومهن   8 هیئت جوانان ابوالفضلی(س)درفکی های مقیم تهران  وهمچنین 11 تکیه جوانان عزادار درفکی در تهران وبومهن و 6 جلسه قران در درفک بومهن سبزوار و ورامین در روز پنج شنبه در شهر بومهن از خیابان سپاه به سمت  امامزاده سلطان مطهر(س)  ساعت 15 به زنچیر زنی پرداختند که جمعیتی بالغ بر بیش از 2000 نفر درفکی می شدند که به بدلیل عدم اطلاع رسانی تعداد زیادی از همو طنان توفیق شرکت در آن را پیدا نکردند و نماز مغرب وعشاء به امامت حجه السلام توسلی امام جمعه محترم شهرستان پردیس بومهن برگزار گردید وسپس زیارت عاشورا قرائت گردید وبا سخنرانی  حجه السلام توسلی امام جمعه محترم شهرستان پردیس بومهن  آیت الله امین سبزواری از مراجع تقلید وامام جمعه  سابق شهرستان ری  وسرهنگ رستگاری فرماندهی محترم شهرستان پردیس وبومهن ادامه پیدا کرد و در این مراسم شهردار محترم بومهن بخشدار محترم بومهن شوراهای محبوب  شهر بومهن وهیئت امناهای قوچانی های بومهن شرکت داشتند 

آیت الله بهجت

 

 
مردی که با یک جمله موهایش سپید شد
به گزارش افکارخبر، در روایت آمده است که وقتی سیدالشهدا علیه السلام را شهید نمودند، خداوند متعال به ملکی دستور داد که ندا در دهد: «أیتها الْأُمتةُ اظالمة القاتلة عترة نبیّها لا وفقکم الله تعالی لِفطرٍ و لا أضْحی»( ای امت ستمکاری که نواده پیامبرتان را کشتید، هرگز خداوند متعال شما را به عید فطر و اضحی موفق نگدارند!).

آیت‌الله بهجت:غیبت امام عصر شبیه قضیه عاشوراست
گویا این دعا باید مصداق داشته باشد؛ لذا اگرچه در رؤیت هلال ماه مبارک رمضان راه احتیاط برای شیعه وجود دارد که تا هلال شوال ثابت نشده، روزه می‌گیرند، ولی با احتیاط، فطر واضحی درست نمی‌شود!

در واقع، این روایت می‌خواهد بگوید که امام را نخواستید، فطر و اَضحی را می‌خواهید چه کار؟! ناقه‌ای برای شما فرستادیم، خودتان نخواستید و پی کردید!

عکس/ راهپیمایی گوسفندها در مادرید

ه گزارش مشرق، چوپانان اسپانیایی 2 هزار گوسفند را از خیابان های مادرید عبور دادند. این جشنواره در دفاع از حقوق چوپانان برگزار شد.

مراتع اسپانیا بر اثر گسترش بی رویه شهرها درخطر نابودی است به همین منظور بسیاری از مراتع مرزبندی و حصارکشی شده اند که در نتیجه آن رفت و آمد آزادانه گله ها در این مراتع ناممکن شده است. چوپانان اسپانیایی این جشنواره را از سال 1273 میلادی برگزار کرده اند.

 
 
 

دهه دوم محرم

دهه دوم محرم همراه با عزادری در دو حسینیه

1-حسینیه اثارالله درروستای درفک علیا

2-حسینیه اعظم درروستای درفک سفلی

برگزار می گردد

و همچنین  به منظور اتحاد ویکپارچگی درفکی های مقیم در تهران وبومهن از امسال دهه دوم محرم در محل

مسجد صاحب الزمان(عج)درمجیدیهیجنوبی  خیابان جانبازان گلبرگ تهران درفکی های مقیم تهران به عزاداری می پردازند

محرم سال 1394

محرم امسال در دوحسینیه در روستا,دوحسینیه در بومهن ویک مسجد در تهران با شکوه خاصی برگزارگردید

1-حسینیه اثارالله درروستای درفک علیا

2-حسینیه اعظم درروستای درفک سفلی

3-حسینیه قمر بنی هاشم (س)درفکی های مقیم بومهن

4-حسینیه قمر نبی اکرم(ص) درفکی های مقیم بومهن

5-مسجد صاحب الزمان(عج)درمجیدیه جنوبی تهران درفکی های مقیم تهران

احیای قنات نخاب به روایت تصویر

 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بزرگترین  وسریعترین پروژه عمرانی روستای درفک در سالهای اخیر

احداث قنات نخاب سفلا به طول 500متر به سمت جنوب رودخانه کال باز انجام گرفت که میزان آبدهی آن به 30 لیتر در ثانیه رسید و مزارع و باغات خشکیده روستا بخصوص درختان توت قدیم زندگی دوباره ای یافتند.

شروع عملیات:94/6/13  پایان عملیات:94/7/7 مدت عملیات:25 روز

جزییات آن در قسمتهای بعدی به اطلاع خواهد رسید.